Tuesday, June 12, 2012

hai cik mek molek :)

Assalamualaikum, selamat tengah hari you guys, you allss. . ahaa tergedik pulak aku rasa. :p

senyumlah senyumlah ahaii cik mek molek
senyumlah senyumlah ahaii cik mek molek
*gelek - gelek M Daud Kilau sikit :p*

#tetiba sangat. . .

berkenaan dengan lirik lagu di atas,
harini aku buat kuih cik mek molek! zooobi dooobiduu thanks to my Mom! hihi
aku takde la nak buat pavlova ke apa kan? gadis kampung gitu ahaks! >.<

before this aku belajar buat begedil je sebab itu memang favourite aku. so nak belajarlah buat sendiri. ni aku buat cik mek molek pulak oleh kerana aku mengidam huuuuu.

nak nak aku ni ada darah kelantan eventhough aku tak tau kecek, kan molek if aku belajar sikit buat kuih ni. cewah!

ehem ehem *clears throat*  ingredients yang kita perlukan ialah keledek (aku punya dalam 1 kg lebih), tepung gandum and gula kasar. simple sangat. terasa macam chef pulak dah. almaklumlah, jehan miskin aku masuk masterchef kan. so aku pun nak la masak masak ni hehehehehehehehe



keledek dalam plastik ni aku  eh salah, Mak aku yang beli semalam kat Ayer Keroh. ada itu amoy jual punya. seriously nampak fresh :) hm yummeyh!

firstly, rebus macam biasa ini keledek dalam periuk sampai masak. then kopek kulit keledek ni. kita hanya perlukan isinya sahaja ohoho

pastu korang kene lenyek - lenyek ini macam. ada jugak yang suka guna tangan bila lenyek. tapi aku tak prefer sangat.


next, taruk tepung gandum dan uli . . uli. . . uli. . .


. . sampai jadi serupa itu doh :
nampak cun kan? hasil Mak aku. if aku yang uli tah jadi apa nanti haha.
tepungnya jangan terlalu banyak or kurang, nanti tak sedap.

ok cun, doh dah siap, kita boleh isikan gula and buat lah cik mek molek nya *weeehooooooo! *shuftling*

gula kasar ni letak sikit je Mak cakap, nanti letak lebih lebih, gulanya keluar. tak cantik plus! kita kena kurangkan gula yeee ;) healthy lifestyle *so aku pun kene kurangkan ice cream and chocolate OHNOO -_-"*

Taaadaaaaaaa!!!! siap dah siap dah *muka excited*


now pergilah cik mek cik mek molek ku ke kuali yang diisi minyak panasssssss. . .ssss. .


and here we goooo! makan makan makanss! hoyeahh :DDD


so ini lah lunch and makan petang aku. hehehe.
anyone yang boring ke, try laaa! kihkih

thanks to my Mak. :"D instinct seorang ibu yang tau apa anak dia yang degil ni nak makan. aku tak cakap pun mak aku tau! fuyoooooooh

I LOVE YOU SO MUCH! ;)
ya Allah panjangkanlah umur ibuku, murahkan rezekinya dan permudahkan ibuku mengerjakan haji taklama lagi begitu juga dengan abahku :'( aminn